Pää­si­äi­sen alus­viik­ko oli Po­rin kau­pun­gin kan­nal­ta mel­ko myön­tei­nen iso­jen asi­oi­den kan­nal­ta. Kau­pun­gin­hal­li­tus kä­sit­te­li ja al­le­kir­joit­ti vuo­den 2023 ti­lin­pää­tök­sen ja Meri-Po­rin alu­een vih­re­än siir­ty­män en­sim­mäi­nen aal­to al­koi saa­da ko­vaa maa­ta jal­ko­jen­sa al­le pit­kän val­mis­te­lu­työn myö­tä.

Po­rin kau­pun­gin vuo­den 2023 ti­lin­pää­tös­tä voim­me ter­veh­tiä koh­tuul­li­sen hy­vil­lä mie­lin. Ta­lou­del­li­nen tu­los to­teu­tui hie­man en­na­koi­tua pa­rem­pa­na, yli­jää­män ol­les­sa hie­man va­jaa 15 mil­joo­naa eu­roa. Hy­väs­tä tu­lok­ses­ta on syy­tä kiit­tää sekä kau­pun­ki­lai­sia, hen­ki­lös­töä et­tä kau­pun­gin luot­ta­mus­joh­toa. Toi­min­taa on oh­jat­tu hy­väs­sä yh­teis­työs­sä työn­te­ki­jöi­den, vi­ran­hal­ti­ja­joh­don sekä kaik­kien kau­pun­gin toi­mie­lin­ten vä­lil­lä. Ta­lou­del­li­nen on­nis­tu­mi­nen ei iki­nä ole it­ses­tään­sel­vyys, vaan se vaa­tii toi­mi­a­lo­jen hy­vää joh­ta­mis­ta, mut­ta en­nen kaik­kea hen­ki­lös­tön si­tou­tu­nut­ta ta­paa teh­dä työn­sä ja hoi­taa vas­tuun­sa.

Lä­hes sa­maan hen­gen­ve­toon on to­det­ta­va, et­tä vuo­si 2024 tu­lee ole­maan kun­ta­ta­lou­des­sa huo­mat­ta­vas­ti vii­me vuot­ta vai­ke­am­pi, myös Po­rin koh­dal­la.

Ta­lou­den haas­teis­ta huo­li­mat­ta kau­pun­gin tu­le­vai­suut­ta voi­daan tar­kas­tel­la myön­tei­sel­lä ta­val­la ja Po­ril­la on edes­sään pal­jon mah­dol­li­suuk­sia. Ke­vääl­lä 2024 käyn­nis­tet­ty laa­ja kes­kus­te­lu kau­pun­gin kas­vu­suun­ni­tel­mas­ta an­taa nä­ky­mää tu­le­vai­suu­teen. Vuo­sien 2024 ja 2025 tär­keim­mäk­si teh­tä­väk­si tu­lee väis­tä­mät­tä kau­pun­gin ta­lou­del­li­sen pit­kän ajan suun­ni­tel­man laa­ti­mi­nen ja to­teut­ta­mi­nen.

Tämä tu­lee vaa­ti­maan sekä vir­ka­ko­neis­tol­ta et­tä pää­tök­sen­te­ki­jöil­tä vah­vaa vas­tuun­kan­toa ja ky­kyä näh­dä tu­le­vai­suu­teen. Yh­teis­työn sekä avoi­men osal­li­suu­den edis­tä­mi­nen ovat avai­na­sia tu­le­vien haas­tei­den se­lät­tä­mi­ses­sä. Näin me­neil­lään ole­va kun­ta­ta­lou­den su­kel­lus saa­daan jää­mään mah­dol­li­sim­man ly­hy­ek­si.

Pää­si­äis­vii­kol­la lo­pul­li­sen lain­voi­man saa­nut Män­ty­luo­don Kir­rin­san­nan te­ol­li­suus­kaa­va mah­dol­lis­taa jo nyt uu­sien hank­kei­den maan­va­rauk­set ja nii­den myö­tä ai­em­paa konk­reet­ti­sem­man val­mis­te­lun. Lä­hi­tu­le­vai­suu­des­sa tu­lem­me­kin kuu­le­maan näi­den hank­kei­den osal­ta uu­sia avauk­sia. Ison mit­ta­luo­kan ke­hi­tys­nä­ky­mäs­tä al­kaa var­mas­ti myös laa­jem­pi kes­kus­te­lu sekä Sa­ta­kun­nas­sa et­tä koko Suo­mes­sa. Kiin­nos­tus mei­tä koh­taan on jo jon­kin ai­kaa ol­lut var­sin laa­ja ja ko­ko­nai­suu­des­sa työ tu­lee kes­tä­mään vuo­sia val­mis­te­lui­neen ja ra­ken­ta­mi­si­neen.

Mat­kal­la tu­lee var­mas­ti ole­maan myös vas­toin­käy­mi­siä ja epä­on­nis­tu­mi­sia. Isos­sa ku­vas­sa ke­hi­tys­nä­ky­mä on kui­ten­kin kiin­nos­ta­va niin maa­il­man laa­jui­ses­ti kuin Eu­roo­pan ja Suo­men­kin nä­kö­kul­mas­ta. Myö­tä­tuul­ta­kin tu­le­vai­suu­teen mah­tuu. Po­rin poik­keuk­sel­li­sen hyvä me­rel­li­nen saa­vu­tet­ta­vuus mer­kit­see kau­pun­gil­le mo­ni­puo­li­sia mah­dol­li­suuk­sia. Po­ten­ti­aa­lia on pal­jon hyö­dyn­net­tä­vä­nä.

Eri­tyi­ses­ti Meri-Po­rin te­ol­li­suut­ta ke­hi­tet­tä­es­sä ym­pä­ris­tö- ja vas­tuul­li­suus­nä­kö­kul­mat nou­se­vat rat­kai­se­vaan roo­liin. Ko­ke­mä­en­jo­en suis­ton te­ol­li­nen his­to­ria on kan­sal­li­ses­ti mer­kit­tä­vää, mut­ta kan­nam­me myös mu­ka­nam­me taak­kaa vai­keis­ta ym­pä­ris­tö­ky­sy­myk­sis­tä.

Kun Eu­roop­pa on nyt uu­den te­ol­lis­tu­mi­sen kyn­nyk­sel­lä, avai­na­loi­na toi­mi­vat rat­kai­sut mah­dol­lis­ta­vat kes­tä­väm­män tu­le­vai­suu­den ra­ken­ta­mi­sen. Se tar­koit­taa meil­lä hy­vin konk­reet­tis­ta toi­min­taa sekä maan­käy­tön suun­nit­te­lun jat­ku­van pa­ran­ta­mi­sen muo­dos­sa, hank­kei­den tek­ni­sen ja ta­lou­del­li­sen suun­nit­te­lun rat­kai­sui­na sekä lu­pa­vi­ra­no­mais­ten toi­mi­va­na yh­teis­työ­nä. Täs­sä työs­sä mei­dän tu­lee on­nis­tua ja sii­nä voi­daan on­nis­tua vain hy­väl­lä yh­teis­työl­lä.

Sa­maan ai­kaan eläm­me an­ka­ran kil­pai­lun maa­il­mas­sa. Suo­mi on jo jää­nyt ver­rok­ki­mai­den­sa jal­koi­hin kes­kei­sil­lä ta­lou­den mit­ta­reil­la. Vii­me kä­des­sä eläm­me vien­ti­te­ol­li­suu­des­ta. En­nen kuin yh­tään ta­va­raa tai ton­nia on toi­mi­tet­tu asi­ak­kail­le, on käy­tä­vä läpi hy­vin mon­ta pro­ses­sia ja mo­nes­ti jopa sa­to­jen mil­joo­nien eu­ro­jen ra­ken­nus­hank­kei­ta. Pal­jon on siis yh­teen­so­vit­ta­mis­ta edes­sä.

Lo­puk­si. Pori sai vii­me vuo­den ai­ka­na muut­to­voit­toa eni­ten sit­ten vuo­den 1980. Tämä pie­ni ih­me joh­tui osal­taan vah­vas­ta uk­rai­na­lais­ten in­teg­roi­tu­mi­ses­ta kau­pun­gin asuk­kaik­si sekä Sa­ta­kun­nan am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lun ul­ko­mais­ten opis­ke­li­joi­den muu­tos­ta Po­riin. Pie­ni ih­me oli myös al­ka­neen vuo­den 2024 ke­hi­tys. Tam­mi-hel­mi­kuus­sa kau­pun­gin ab­so­luut­ti­nen vä­es­tön­ke­hi­tys oli jopa 109 hen­ki­löä. Kun­tien vä­lis­tä po­si­tii­vis­ta muut­to­voit­toa Pori sai al­ku­vuo­des­ta 60 asu­kas­ta ja net­to­maa­han­muut­toa 125 hen­ki­löä luon­nol­li­sen vä­es­tön­ke­hi­tyk­sen ol­les­sa tap­pi­ol­la 76 hen­keä.

No. Po­ri­lai­sit­tain voi­si kai to­de­ta, et­tä kyl­lä se tuos­ta rau­hoit­tuu ja pie­nel­le tap­pi­ol­le vie­lä pää­dy­tään. Tua noin nii.

Lau­ri In­na

kau­pun­gin­joh­ta­ja

Pori